Hier vergroten: A A A A

Meer thuiszitten zorgt voor slappere blaas

Meer thuiszitten zorgt voor slappere blaas

Het vele thuiszitten tijdens de coronacrisis heeft effect op allerlei facetten van het leven. Ook op de ‘sterkte’ van de blaas, naar het schijnt. Het thuiszitten kan een slappere blaas in de hand werken. Hoe komt dat? En wat is ertegen te doen?

Overactieve blaas
Wat een slappe blaas feitelijk is. Mensen die hier last van hebben, hebben in meer of mindere mate moeite met hun urine ophouden. Dit kan leiden tot urineverlies voordat het toilet is bereikt, omdat zij dus niet gewend zijn om hun plas op te houden.

Effect van coronacrisis
Sommige mensen hebben van nature een blaas die aan de actieve kant is, maar dit kan ook geleidelijk ontstaan. Vermoedelijk is het vele thuiszitten tijdens de coronacrisis ook van invloed op hoe de blaas zich ‘gedraagt’. De wc is thuis immers nooit ver weg, waardoor het makkelijk is om bij elke vorm van aandrang meteen dit kleinste kamertje van het huis te bezoeken. “Wie maandenlang supersnel naar het wc gaat, is eigenlijk bezig z’n blaasspier verkeerd te trainen. Uiteindelijk registreert het plascentrum in je hersenen die eerste waarschuwing als een normale plasdrang en krijg je een overactieve blaas. Dat zien we bij héél veel mensen”, aldus Vlaamse uroloog Nele Toussaint tegenover de Belgische krant Het Laatste Nieuws.

Geen wc in de buurt
Onder ‘normale’ omstandigheden is het natuurlijk niet altijd mogelijk om meteen toe te geven aan de eerste waarschuwingssignalen van de blaas. Op werk is bijvoorbeeld niet altijd een wc in de buurt, net als op de weg of in het openbaar vervoer. U moet uw plas dan wel ophouden, waardoor de blaas hier aan went.

Sla koffie over
Plas ophouden lijkt dus de remedie te zijn tegen een overactieve coronablaas, maar dat is het volgens Toussaint niet. “Dat is niet gezond. Als je te lang ophoudt, krijg je op termijn een slappe, grote blaas of zelfs infecties.” Wat wel een stap in de goede richting kan zijn is het reduceren van de cafeïne-inname. Cafeïne en aanverwante stoffen prikkelen de blaas, waardoor er eerder aandrang ontstaat. Het Eindhovense Maxima MC adviseert in een artikel op de eigen website om 2 weken helemaal geen koffie of andere cafeïne houdende dranken te drinken. “Bij veel mensen helpt dit.”

Blaastraining
Ook blaastraining kan een optie zijn. Het verstandigste is om eerst de huisarts te raadplegen voordat u hiermee begint, maar u kunt zelf ook alvast wat stappen zetten. Op de website thuisarts.nl, een initiatief van het Nederlands Huisartsen Genootschap, vindt u handige tips. Deze tips zijn gebaseerd op de wetenschappelijke richtlijn die huisartsen hanteren.

Schrijf gedurende een dag op, op welke tijden u plast.

Bereken hoeveel tijd er tussen 2 van uw plasmomenten zit. (Bijvoorbeeld 30 minuten).

Maak nu een plan of rooster met de tijden waarop u mag plassen.

Als u in de tussentijd aandrang voelt, moet u proberen het plassen uit te stellen. Daarbij helpen de volgende tips:

1. Zoek afleiding
2. Probeer te ontspannen (rustig tot 10 tellen, rustig door de neus inademen, door de mond uitademen)
3. Span uw bekkenbodemspieren licht aan (alsof u uw plas ophoudt) en ontspan weer.
4. Herhaal dit zolang de aandrang aanhoudt of terugkomt.

Als u het spannend vind om deze oefeningen te doen terwijl de wc niet in de buurt is, dan kunt u uit voorzorg ook op het toilet gaan zitten als u ze doen. Vooral in het begin kan dit helpen.


Bron: MAX Vandaag, 5 februari 2021

Gepubliceerd op donderdag 25 februari 2021

<< Terug naar het overzicht

©Zilver Wonen Fonds Beheer B.V. 2021 | Privacy Statement | Contact: +31 (0)20 54 737 27 | info@zilverwonenfonds.nl